Muziekkwartier Challenge ‘De Muziekdoos’

Muziekkwartier Challenge ‘De Muziekdoos’

Voor iedereen die werkt met baby’s, dreumesen en peuters.

Doe mee met de leukste muzikale challenge voor de kinderopvang!
We dagen je uit om aan de slag te gaan met muziek en kartonnen dozen.

Via deze video’s maak je een beetje kennis met de werkwijze van Het Muziekkwartier.
Nu neem ik je mee in de spelletjes en liedjes.
Straks als je de basiscursus hebt gevolgd kunnen jullie dit zelf.
Iedereen kan deze manier van muziek maken leren!

Je ziet hieronder vier video’s met muzikale spelvormen met restmateriaal dat je altijd wel hebt liggen: kartonnen dozen.
Fijne liedjes, creatief muzikaal spel en nét even anders spelen.
Zie de kartonnen doos als een muziekinstrument en bron van uitdagend sensorisch geluidsspel.

Samen muziek maken verbindt, stimuleert taal- en spraakvaardigheden en vooral: het geeft ongelooflijk veel plezier!

Er staan een paar liedjes centraal die creativiteit stimuleren. Kinderen kunnen deze liedjes al snel zelf zingen. Bovendien kunnen ze er heerlijk bij bewegen!

Zijn jullie enthousiast om dit ook op dagelijkse basis te kunnen gaan doen op jullie locatie?
Neem contact op om een basiscursus in te plannen én toegang te krijgen tot de leukste online omgeving voor de kinderopvang. Deze staat vol liedjes, spelletjes en veel meer inspiratie die jullie met de kinderen kunnen spelen. Dat zijn ingrediënten voor heel veel werkplezier!

dus… veel werkplezier gewenst met deze challenge!

Félice van der Sande

Doe twee weken lang een dagelijks Muziekkwartier! Een mooi moment is bijvoorbeeld in de ochtend voor het fruit eten.

Begin bij video 1, herhaal die gerust eerst de volgende dag (en de dag erna ook?) voor je naar video 2 gaat.
Zo leren de kinderen de spelletjes heel goed kennen.

Verzamel vanaf nu allerlei kartonnen dozen: luierdozen, bananendozen, schoenendozen, eierdozen, brievenbuspakjes, luciferdoosjes, … Het is fantastisch wanneer het lukt allemaal verschillende formaten te hebben. Bij de eerste video gebruiken we nog maar een paar dozen, maar al snel gaan we volop op onderzoek uit hoe al die dozen kunnen klinken.

Voor jonge baby’s is het fijn dat de doos een hoogte heeft waar ze vanuit hun positie goed bij kunnen.
Een wat plattere doos -zoals een bananendoos op de kop- is perfect.

Video 1: Onze handen maken muziek

In deze eerste video gaan we op ontdekkingstocht met de handen:

Hoe kunnen onze handen allemaal muziek maken?

We beginnen zonder de dozen. Zo kan iedereen rustig wennen aan de activiteit.
We gaan ook nog even lekker bewegen!

In de video is er daarna tijd om de dozen uit te delen, voor elk kind één kleinere doos of een grotere doos voor een aantal samen.

Heb je meer tijd nodig om uit te delen? Dan kan je de video op dat moment op pauze zetten.

Wat doet het met de kinderen?
Deze eerste keer is het misschien nog een kennismaking.
Na voldoende herhaling ga je merken dat steeds meer kinderen, hoe klein ook, mee gaan doen.
Zeker wanneer jij en de andere kinderen hun voorbeeld zijn.

Bij deze activiteiten zijn ze samen tegelijk bezig met zingen en bewegen.
Dat oefent niet alleen de motoriek, maar versterkt ook hun sociale vermogen in het brein.

Door vaak hetzelfde te doen maar nét een beetje anders stimuleer je de creativiteit van kinderen.

Het klanken maken tussendoor stimuleert het gebruik van de stem vanuit het plezierige spel.

Zing en speel het ook regelmatig live met de kinderen, waarbij je zelf met elkaar nog meer manieren van muziek maken ontdekt.
Dat versterkt jullie onderlinge band.

Willen jullie de video nog een keer doen? Of gewoon losse liedjes tussendoor? Natuurlijk kan dat!
Herhaling is heel fijn, zeker voor de jongsten. Zo oefenen ze de verbindingen in het brein.
Ruim de dozen dus niet op als het kan, maar laat ze staan voor spontaan spel.

Extra informatie voor wie werkt met baby’s:
Voor de baby’s geldt: doe lekker veel hetzelfde.
Wanneer ik in de video hetzelfde liedje zing, maar een andere variatie maak, kunnen baby’s gewoon hetzelfde blijven doen.
Bij het beweegmoment staat er linksonder een kleine video met opties hoe je met de baby kunt bewegen.

Video 2: Ba-boem: Wat klinkt dit leuk!

In deze 2e video gaan we samen op zoek naar verschillende klanken.
Je kan namelijk véél meer dan klappen met je handen of alleen trommelen op de doos.
En soms is dat heel erg grappig 😊

We beginnen eerst met activiteiten zonder dozen.
Na het dansen starten we met dezelfde dozen als in de 1e video.
Zodra ik in de video meer dozen erbij pak leg je ook steeds meer dozen neer voor de kinderen.

Wat doet het met de kinderen?

Allereerst is er een vaste structuur die de kinderen al een beetje leren kennen.
Een vaste start, een vast einde en vaste onderdelen.
Zo weten ze steeds beter wat ze kunnen verwachten.

Dat zorgt ervoor dat ze ontspannen en meer kunnen gaan reageren.
Een kind dat meer reageert, zal op een speelse manier meer leer-ervaringen opdoen.
Juist dát is nou zo fijn, vooral als het met heel veel plezier samengaat.

In deze video worden kinderen vanaf de jongste leeftijd af aan gestimuleerd om te spelen met klanken.
Dat doen ze door hun lijf steeds anders te gebruiken: dan weer slaan, dan wrijven, dan tikken, … steeds weer anders, maar toch een beetje hetzelfde.
Dat maakt het zo vertrouwd, zeker wanneer je het regelmatig herhaalt.

Video 3: We zoeken overal geluid

Leg alle dozen die je hebt klaar, samen met twee lepels of stokjes per persoon.
Rond de 7e minuut pakken we deze erbij.

In deze 3e video spelen we met langzaam & snel en met zachte en hardere klanken die we samen gaan ontdekken.
Met de lepels of stokjes in je handen klinken de dozen ineens totaal anders!

Kinderen kunnen hun eigen plan trekken in hoe ze gaan trommelen.
Dat is typisch iets voor Het Muziekkwartier.

Je stimuleert het eigen initiaife nog eens extra door hen te spiegelen: wanneer een kind op het hoekje gaat tikken, kan je dit mee gaan doen.
Anderen zullen jou weer volgen. Zo ontstaat prachtig spiegelspel!

Wat doet het met de kinderen?
Het spiegelen is een heel fijne manier van het stimuleren van het sociaal vermogen.
Via de muziekactiviteiten gaat dat speels en op een heel natuurlijke manier.

Doordat je zingt en trommelt stemmen jullie op elkaar af.
Je luistert naar elkaar en je zal verstelt staan hoe jong sommige kinderen al heel mooi gelijk spelen bij het liedje!

Waarom is dat zo belangrijk?
Niet alleen omdat dat prettig is om naar te luisteren, maar vooral omdat het de spiegelneuronen versterkt.
Deze zijn belangrijk voor de sociale ontwikkeling.

Het plezier in muziek maken speelt daarin een grote rol.
Wanneer je iets met plezier doet, leer je veel meer.

Video 4: We verzinnen steeds meer muziek

In deze laatste video komt alles bij elkaar.
We maken steeds meer variaties en je zal merken dat kinderen steeds creatiever worden in het zelf verzinnen van hun eigen manier van klappen, dansen en trommelen.

We gebruiken alle dozen die je maar kunt vinden en natuurlijk weer twee lepels of stokjes per persoon.

Wat doet het met de kinderen?

Deze spelletjes hebben de kinderen kennis laten maken met vele variaties: verschillende manieren van ‘Deze vuist’ zingen en spelen, veel klap- en beweegvariaties en vooral heel veel muzikale variaties bij het trommelen.

Door langer hetzelfde spel te spelen kan je de diepte ingaan.
Dat is hoe je tot meer creativiteit komt en hoe je tot meer leren komt.

Want herhalingen en variaties zijn erg belangrijk bij het ontstaan en versterken van verbindingen in het brein.
Ze zorgen er ook voor dat er meer plezier is!
Vergelijk het hier mee: Wij vinden het ook vaak erg leuk als op een feest ons favoriete dansnummer wordt gedraaid.

Je hebt gemerkt dat plezier maken bij Het Muziekkwartier op nummer 1 staat, maar nooit zonder die andere kant: Wat doet het met de kinderen?
Vinden ze het fijn? Genieten ze? Houden ze nu meer rekening met elkaar? Gaan ze meer hun stem gebruiken?
Worden ze creatiever in hun motoriek? Hebben ze mooie sensorische ervaringen gehad?

Ben je enthousiast? Neem contact op om voor jullie locatie een basiscursus in te plannen van Het Muziekkwartier.